Friday, June 1, 2007

Botol pasir...

Walaupun masa sudah lama berlalu, rindu aku terhadap dia masih lagi seperti dulu. namun sekarang hanya kenangan kita saja yang menemani aku hari demi hari. Apa yang aku fikirkan nie? kan semuanya dah berlalu tapi untuk melupakan dia amat sukar kerana bayangan-bayangan dia sentiasa hadir kepadaku melalui botol ini... dia pernah memberi harapan dan kegembiraan dalam hidup aku tapi dia jugalah yang melemahkan semangat aku untuk teruskan hidup...kenangan itu kembali menerjah di kotak kepala ku...

Ditepi pantai..."Emm... apa agaknya yang ada dalam botol nie yer?" bisik hati Qistina lalu mencapai botol itu dan mengeluarkan kertas yang tertulis AKU INGIN BEBAS....ROY... "Errr... maaf yer, botol tue kepunyaan saya... saya yang campaknya ke laut tapi tak sangka plak ia akan datang balik ke sini.." sapa Roy tiba-tiba...dan mula saat itu, aku tahu yang percutian aku kali nie tidak bersorangan... aku dah dia bagaikan serasi dan sering menghabiskan masa bersama berbual... banyak yang kami membincangkan tentang kehidupan... tentang harapan dan tentang percintaan...

***********************************************************
Di kedai makan..."emm bohsannya hari nie..." bisik hati Qistina sambil meneguk air yang dipesan...
"awak sorang saja?" teguran Roy memeranjatkan Qistina...
"Ohh awak rupanya saya ingat.........."
"apa yang awk fikirkan? saya nie lelaki yang nak mengorat awk ker?... saya keje berdekatan dgn tempat ni, kan saya dah bagitahu awak kan?.. lupa yerk?" balas Roy...
"bartender!! bagi dia segelas minuman..."...
"Ehh takpelah saya tak berapa sihat hari nie... saya temankan awak yer...?!"...
lama kami menghabiskan masa disitu...

**********************************************************
Kami berjalan beriringan ditepi pantai..."Jadi, kita serupa. awak akan cuba melupakan kisah cinta awak. Saya pulak melarikan diri dari tekanan keluarga. bapa saya tak memahami minat saya dalam bidang muzik, dia mahukan saya meneruskan empayar perniagaannya tapi saya tak minat langsung..."
"Emm...itulah kehidupan. Cite la lagi pasa diri awak... minat... hobi... yang boleh awak cite kat saya" pinta Qistina...
"Eh! apa yang bersinar tue?... tanya Qistina pada Roy
"nielah cebisan kerang yang pecah dan akhirnya akan bergabung dengan pasir. sinaran nie boleh dianggap sebagai sinaran terakhir bagi mereka...dan awak juga bagaikan cebisan kerang ini dalam hati saya. awak memberi sinar kepada hidup saya yang suram ini..." katanya jujur kepadaku... Dalam keadaan hati aku masih belum lagi pulih sepenuhnya dari cinta lalu, aku sudah berada dalam pelukkannya...dan semuanya berjalan lancar hinggalah kau pergi meninggalkan pulau itu tanpa memberitahu aku sebabnya... betapa sedihnya aku ketika itu...

**********************************************************
Diruang tamu rumah aku berdua saja dengannya ketika itu..." mengapa awak tinggalkan pulau tue tanpa memberitahu saya? Apa salah saya...?" soal Qistina pada Roy. sedangkan Roy hanya berdiam diri disitu...
"cakap laaa!! jangan diam jer... awak dah lupa janji2 awak pada saya?.." tengking Qistina
"awk ni terlalu mudah percayakan orang... kata2 saya, awk percaya sumenya?! saya rasa awk boleh dpt boifren yang lagi bak daripada saya nie kan?..." akhirnya Roy bersuara...
ringan saja air mataku gugur setelah mendengarkan apa yang dikatakan olehnya...
"awak nak kemana?.." tanya Qistina dalam sendu...
sememangnya kelakunnya pelik, sikapnya yang mendiamkan diri membuat aku rasa takut... takut akan kehilangannya sekali lagi...
"awak balik jerlah saya dah penat nie... nak rehat..." pinta Roy pada Qistina...
"awak bukan org yang saya kenal di pulau itu... apa yang awk rahsiakan dari saya?!... apa masalahnya? beritau lah saya... saya boleh menerimanya... tolong beritahuuu awak..." rayu Qistina...
malam itu kami berpelukkan erat diantara satu sama lain...

**********************************************************
Penyakit barah yang meragut nyawanya dan percintaan kami. hanya sepucuk surat dan sebotol pasir yang dikirimkan padaku sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir yang menceritakan segalannya dan aku terpaksa menerima hakikat itu... kini, apabila aku tidak dapat tidur malam... aku memegang erat botol itu untuk merasai kehadirannya... menemani dan memelukku sepanjang malam.... pengubat kerinduan ku... "Roy aku amat mencintaimu...