Tuesday, September 1, 2009

perkara yang menggembirakan...

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ فِطْرِهِ وَفَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ.
(رواه مسلم)

Maksudnya : Dari Abu Hurairah RA, katanya: Rasulullah SAW bersabda: "orang yang berpuasa mendapat dua perkara yang menggembirakan. Pertama semasa ia berbuka puasa dan kedua semasa ia menemui Tuhannya (pada hari akhirat)".(Riwayat Muslim)

Orang yang berpuasa bergembira semasa berbuka puasa kerana dapat menyempurnakan ibadat puasanya dengan pertolongan ALLAH dan Taufiq-Nya. Kegembiraannya pada hari akhirat pula kerana mendapat ganjaran yang sebaik-baiknya. Sebagai tanda bersyukur akan nikmat ALLAH dan limpah kurnia-Nya, kita digalakkan berdoa, kerana pada saat berbuka puasa, doa orang-orang yang berpuasa sangat makbul. Hanya orang yang berpuasa sahaja yang akan menerima 2 perkara yang menggembirakan ini sepertimana yang telah dinyatakan oleh Nabi SAW. Kita digalakkan agar melahirkan kegembiraan ketika melakukan ibadat kepada ALLAH SWT dan ketika mendapat nikmat daripadaNya.