Thursday, September 3, 2009

puasa kerana Allah...

عن أبي سعيد رضي الله عنه قال: سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول: من صام يوما في سبيل الله، بعد الله وجهه عن النار سبعين خريفا

Maksudnya: Daripada Abi Sa’id al Khudri r.a berkata : Rasulullah s.a.w bersabda: Barangsiapa yang berpuasa satu hari di jalan Allah nescaya Allah akan menjauhkannya dari api Neraka selama 70 tahun.(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Ibadat puasa adalah ibadat yang mempunyai kedudukan yang sangat tinggi di sisi Allah SWT. Manfaat ibadat puasa bukan sahaja untuk membina kekuatan fizikal tetapi lebih penting daripada itu ialah dapat menyelamatkan sesiapa yang menunaikannya dengan ikhlas kepada Allah daripada api neraka. Sesuatu ibadat itu hendaklah dilakukan semata-mata kerana Allah bukannya kerana perkara lain barulah ianya diterima dan diberi ganjaran yang sewajarnya oleh Allah SWT. Amalan yang dilakukan kerana Allah walaupun sedikit akan tetap mendapat ganjaran daripada Allah SWT apatah lagi jika amalan tersebut sentiasa dilazimi. Sudah tentu ganjarannya akan berlipat ganda. Marilah menjadi hamba Allah SWT yang taat dan soleh, yang sentiasa melakukan kebaikan dan meninggalkan perkara yang dilarangNya.