Friday, September 4, 2009

seruan setiap malam ramadhan...

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ… يُنَادِي مُنَادٍ يَا بَاغِيَ الْخَيْرِ أَقْبِلْ وَيَا بَاغِيَ الشَّرِّ أَقْصِرْ وَلِلَّهِ عُتَقَاءُ مِنْ النَّارِ وَذَلكَ كُلُّ لَيْلَةٍ.
(الترمذي والنسائي)

Maksudnya: Dari Abu Hurairah, RA. dari Nabi SAW, sabdanya: "Apabila bermula malam yang pertama dari bulan Ramadhan menyerulah Malaikat, katanya: "Wahai orang yang mencari dan berkehendakkan kebaikan: Tampillah mengerjakannya, dan wahai orang yang merasa mahukan kejahatan; berhentilah dari meneruskannya; dan (ketahuilah) ALLAH banyak membebaskan orang-orang yang dijanjikan dengan neraka daripada memasukinya". Seruan dan keampunan yang demikian, ada pada tiap-tiap malam (dalam bulan yang tesebut)." (Tirmizi dan al-Nasa'i)

Lagi 2 hari kita bakal sampai kepada pertengahan RAMADHAN iaitu 15 Ramadhan, setakat ini sejauh manakah tahap ibadah kita? Bagaimana tahap keimanan kita? Adakah kita penuhkan malam-malam kita dengan ibadah? Sempatkah kita mengkhatamkan Al-Quran walau sekali dalam bulan ini? Sebanyak manakah sedekah jariah yang telah kita hulurkan?. Dalam hadis ini Rasulullah SAW, menyatakan: Apabila tiba bulan Ramadhan, Malaikat menyeru manusia menggunakan peluang yang baik itu dengan mengerjakan amal-amal kebajikan lebih dari biasa, dan sebaliknya mana-mana yang hendak melakukan kejahatan janganlah mereka melakukannya. Malaikat juga menerangkan tentang sifat pengampun ALLAH Taala yang membebaskan orang-orang yang berbuat berdosa. Semoga peluang yang baik dalam bulan yang mulia ini digunakan dengan sepenuhnya. Jika dibulan ini, kita masih belengah-lengah dalam melaksanakan kebaikkan, beerti kita telah mensia-siakan peluang yang diberikan, dan jika di bulan ini juga, kita masih lagi tidak berhenti daripada melakukan dosa dan masih suka kepada maksiat, maka kita adalah hamba yang sangat rugi. Sesungguhnya RAMADHAN adalah medan paling cepat untuk kita mencipta diri samada meningkat baik ataupun sebaliknya. Kita sedang berada di Fasa kedua pada Bulan ini, iaitu Fasa MAGFIRAH (KEAMPUNAN), masih berbaki 7 hari untuk kita meraikannya sebelum masuk fasa terakhir iaitu perlepasan api neraka ALLAH.., layakkah kita mendapat perlepasan api nerakaNYA jika kita masih dibelenggu dosa-dosa yang belum mendapat keampunanNYA...