Tuesday, September 8, 2009

perisai...

عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَهُ أَلَا أَدُلُّكَ عَلَى أَبْوَابِ الْخَيْرِ الصَّوْمُ جُنَّةٌ وَالصَّدَقَةُ تُطْفِئُ الْخَطِيئَةَ كَمَا يُطْفِئُ الْمَاءُ النَّارَ. (رواه الترمذي)

Maksudnya :Dari Mu'az bin Jabal r.a., bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda kepadanya: "Mahukah aku tunjukkan kepadamu pintu-pintu kebajikan?" "Mahu, ya Rasulullah", jawabku. Baginda pun menerangkan, sabdanya: "Puasa itu perisai (dari kejahatan) dan sedekah pula menghapuskan dosa sebagaimana air memadami api "... (Riwayat Tirmizi)

Rasulullah SAW menyatakan bahawa puasa adalah perisai daripada melakukan kejahatan. Puasa yang sekadar menahan lapar dan dahaga, tetapi tidak mencegah diri daripada melakukan maksiat zahir dan batin maka puasanya tidak akan menjadi perisai sepertimana yang disabdakan oleh Baginda SAW. Ia bermaksud, dengan melaksanakan puasa yang sebenar-benarnya, kita dapat menjauhkan diri daripada melakukan perkara-perkara yang buruk atau amalan-amalan yang tidak baik. Di samping itu hendaklah melaksanakan puasa disertakan dengan amalan-amalan kebajikan seperti besedekah dan lain-lain pula kerana ianya akan menghilangkan dosa dan noda daripada diri. Sebagaimana orang yang ke medan perang memerlukan perisai untuk mempertahankan diri daripada serangan musuh, begitu juga puasa memainkan peranan sebagai benteng diri daripada melakukan perkara-perkara yang buruk