Wednesday, September 9, 2009

puasa yang sia2...

هريرة رضى الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من لم يدع قول الزور والعمل به والجهل فليس لله حاجة أن يدع طعامه وشرابه

Maksudnya : Dari Abu Hurairah RA, katanya: Rasulullah SAW. bersabda: "Barangsiapa tidak meninggalkan kata-kata dusta dan beramal dengannya dan perbuatan liar yang lazimnya dilakukan oleh orang-orang jahil, maka tiada bagi ALLAH sesuatu hajat tentang ia meninggalkan makanannya dan minumannya". (Riwayat Bukhari dan Abu Daud)

Tujuan diwajibkan oleh ALLAH SWT berpuasa dalam bulan Ramadhan ialah untuk mendidik diri sehingga ia dapat mencapai darjat “taqwa” seperti yang ditegaskan di dalam Al-Quran. Maksud "taqwa" ialah mengerjakan apa yang disuruh (yang wajib dan yang sunat) dan mencegah diri daripada melakukan segala yang dilarang (yang haram dan yang makruh). Puasa yang sempurna dan diredhai ALLAH bukan setakat menahan diri daripada makan dan minum dan segala yang membatalkan puasa, tetapi hendaklah juga membendung segala anggota dan pancaindera daripada melakukan sesuatu yang boleh merosakkan pahala puasanya. Orang-orang yang bersifat seperti dinyatakan hadith di atas, sia-sia sahaja puasanya, kerana ALLAH SWT tidak memberikan sebarang penghargaan kepadanya, walaupun ia telah bersusah payah menanggung lapar dan dahaga.