Tuesday, June 5, 2007

Surat cinta...

di bawah sepohon pokok yang rendang di tepi padang sekolah....
"sume yang awk suruh saya dah buat... surat2 tue pun dia dah terima tapi saya rasa keterlaluan plak kalu sampai ajak keluar..."
"ikut jer la... apesal banyak cakap nie..." marah Lily pada Ikmal...
"kata awk sayang kat saya kenalah berkorban sikit untuk saya. saya saja jer nak gurau dgn dia..."
"tapi saya rasa ni bukan gurau lagi... dah masuk bab serius kalu dia tak anggap mcm tue..." balas Ikmal...
"dah!..dah! bosan la asyik blajar jer.. kekadang tue kena la enjoy skit... percayalah segalanya under control..." pujuk Lily...
"nah amik lah nie...utk awk sebagai upah, memandangkan segalanya dan berjalan lancar... lepas nie saya akan fikirkan permintaan awak nak jadi boyfren saya..." kata Lily
tiba-tiba muncul Zara disitu... Zara merupakan rakan sekelas pada Lily dan Ikmal tapi Zara tidak tahu yang dia telah dipermainkan oleh Lily...
"maaflah kalau saya kacau tapi saya ada hal penting nak ckp dengan Lily.." Pinta Zara
"Takpe... untuk kau bila2 masa saja aku sedia tolong... kita kan kawan baik? janganlah malu2.. balas Lily lalu meninggalkan Ikmal kesorangan disitu untuk mendengar apa yang hendak disampaikan oleh Zara sedangkan Lily sudah mengetahui segalanya...
"saya terima surat lagi... knapalah sejak kebelakangan nie saya tak dapat nak tumpukan perhatian kat study... saya teringin sangat nak tahu siapa orang tue..." beritahu Zara pada Lily...
"jangan la risau... tak lama lagi muncul la orang tue..."
"tapi tak pernah saya alami benda mcm nie.. pengalaman cinta lagi la... saya keliru sgt. tak tahu benda nie elok ker idak..."
"kau nie tak bersyukurlah... aku yg nak sangat... takde pun org nak bagi surat cinta..."
"ehhh bukan... bukan... saya cuma keliru takde maksud lain..." kata Zara membetulkan sangkaan Lily padanya...
tiba tiba ring........ring..........ring..... loceng berbunyi menandakan waktu rehat untuk hari itu telah tamat....
"Oopss rehat dah abiss..."
"emmm jangan risau yer? bagus kalu ada org sayang... ramai yang nak sangat bercinta tapi takde yg sudi..." pujuk Lily dan terus berlalu ke kelas mereka....

*************************************************************
di dalam kelas sewaktu pembelajaran dijalan...
"apa kene ngan aku nie... takleh nak tumpukan perhatian... dalam otak aku cuma ada lelaki misteri tue... macam manalah agaknya rupa dia? kat mana dia skrang? ntah2 dia ada dekat dgn aku?..."bisik hati Zara...
pening Zara memikirkan hal itu... tidak pernah ada lelaki yang meminatinya sampai begitu skali... setiap perkataan yang diluahkan dan setiap pujian2 dalam surat itu membuatkan hati Zara tidak karuan...dan sewaktu Zara menyelak helaian buku teksnya ada sepucuk surat cinta yang telah diselitkan dibukunya...
"hah!! surat lagi..." bisik hatinya...
"Lily...Lily..." Zara memanggil Lily seperti berbisik...
"saya terima surat dari dia lagi..."
"hmmm romantiknyaaaa!..." balas Lily...
dari kejauhan Ikmal hanya memandang gelagat mereka " knapa? untuk apa Lily buat camtue..." bisik hati Ikmal yang sememangnya tidak faham kenapa Lily sanggup buat begitu pada teman karibnya...

*************************************************************
di sebuah taman selepas habis waktu sekolah...
"saya rasa serba salah... kita tipu sorang kawan yang tak berdosa..."
"awak tak rasa kita nie melampau ke? bergurau dgn Zara mcm ni? apesal sampai nak ajak dia keluar? lelaki tue tak wujud pun..." kata Ikmal lagi pada Lily...
"jgn risau... hidup Zara sangat membosankan... esok kan hari sabtu, biar dia kuar jalan2 nanti saya yang akan temankan dia..."
"awk nie kenapa? blum couple lagi dah banyak tanya..."
"apapun, esok saya yang akan temankan Zara!... sebagai kwan rapat dia. sy akan temankan dia sampai lelaki tue dtg walaupun org tue takkan muncul... bye! saya nak balik rehat... esok hari penting utk saya..." kata Lily
Ikmal membiarkan Lily berlalu dari situ tanpa sebarang kata2 pada Lily... didalam hati "semakin aku rapat dgn Lily semakin kurang rasa cinta aku kat dia... dia bukan yang mcm aku sangkakan masa mula2 dulu..."

*************************************************************
Keesokkan harinya...
"dia tunggu kat sini kan? emm ramai orang la kat sini.... takpe, kita cari tempat duduk dulu..." Pinta Lily...
"ehh tak panas ker ko pakai camtue? " tanya Lily lagi...
"dia kata dia pun pakai camnie jugak... nanti senang nak cam satu sama lain..." balas Zara...
"hehehehe" Lily hanya tergelak kecil... sedangkan dia telah pun mengetahui perkara sebenar...
"Lama dah nie... tak sampai2 lagi ker?.. " tanya Lily pura2...
Zara hanya berdiam saja... setia menanti jejaka mesteri yang setia menghantar surat cinta kepadanya... dan hari semakin lama semakin gelap...

*************************************************************
"Huh letihnya... sehari suntuk tuisyen!... benci betul la hari sabtu... nak rehat pun takleh... kelas dari pagi sampai ke malam" bisik hati Ikmal....
"hah dari pagi sampai malam?" kata2 Ikmal separuh menjerit... Ikmal terus bergegas keluar menuju tempat dimana Zara menanti jejaka mesteri yang ingin dijumpainya...
"aku dpt rasa yg diorg masih lagi tunggu kat sana... Lily dan melampau kali nie!..." bisik hatinya lagi...
"mintak2 instinct aku tak betol... Shitt!! diorg ada lagi kat sana??!! Ciss... Lily!!!..." Ikmal terus menuju ke arah mereka berdua...
"cukup!! Zara, tak payah tunggu lagi! orang tu takkan datang..." kata Ikmal separuh menjerit...
"Ikmal..." Zara terkejut dgn kehadiran Ikmal disitu...
"ehh camner awk tahu kitorang kat sini..." kata Lily berpura2...
"nak belakon lagi... sampai camnie pun awk tak rasa bersalah lagi? Zara tue kwn baik awk tau?! sampai hati awk mainkan dia... cukup!! biar saya bgtau apa perkara sebenar... lelaki tue sebenarnya tak wujud. Lily yang suruh saya reka cerita... surat2 tue saya yang tulis... saya tak tahu apa tujuan dia buat camtu tapi saya takkan biarkan benda nie diteruskan lagi.." Ikmal melepaskan amarahnya...
"Lily betul ker apa yang Ikmal kata tue?!!.. tanya Zara pada Lily untuk mendapat kepastian...
sedangkan Lily hanya diam membisu disitu...
"Ahhh tak payah tanya dia... dia mmg dah tipu awk... jng tanya dia sebagai kawan lagi..." marah Ikmal lagi..
"kau diam.." terus tangan Lily ringan saja menampar muka Ikmal...
"huh mengaku pun..." kata Ikmal sambil mengesok pipinya yang sakit dek penampar Lily...
"aku benci! aku benci korang sume... sampai bila2 pun aku benci korang!!...
Lily terus berlalu meninggalkan Zara dan Ikmal disitu...

**********************************************************
"Zara..." sapa Ikmal yang sedari mendiamkan diri seperti hilang kata2 setelah Lily meninggalkan mereka berdua...
"saya tahu... perempuan mcm saya sampai bila2 pun takkan bercinta... muka pun tak setanding dgn org lain... saya mmg bodoh..." kata Zara teresak2...
"janganlah ckp camtue... awk taklah seteruk yang awk sangkakan... saya percaya satu hari nanti awk akan jumpa juga cinta sejati awak..." pujuk Ikmal...
"tak payahlah nak sedapkan hati saya... takkan ada lelaki mcm awak yang suka perempuan mcm saya..."
kata-kata Zara itu telah melenyapkan cinta Ikmal pada Lily... apa yang dikatakan oleh Zara ada betulnya... lelaki selalu mahukan girlfren yang lawa dan terlalu pentingkan paras rupa...
"skrang saya tau... orang mcm saya mmg tak layak jadi girlfren sesaper... nampaknya saya hidup sesorang sampai mati"
"BODOHHHHHH!!... hidup kita bukan utk bercinta jer tau! byk lagi benda yang lebih penting perlu kita buat... berkawan tak semestinya bercinta... awk patutnya gembira ada kwn mcm saya yang jujur dan terus terang dgn awk..."
Zara terpinga2 bila dimarah begitu... pada Ikmal dia terpaksa cakap camtue bagi meredhakan situasi tapi kata2 itu telah meninggalkan satu makna yang mendalam buat Ikmal...
"maafkan Zara yer Ikmal..."
"dah jom lah balikk.... dah malam nie..."
sejak kejadian itu... Zara dan Ikmal semakin akrab...