Monday, August 24, 2009

Al Quran diturunkan di bulan Ramadhan...

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ...

Maksudnya: "(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Qur`an, menjadi pertunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan pertunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadhan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu .. ".(Surah Al-Baqarah : 185)

Al- Quran merupakan mukjizat teragung RASULULLAH SAW. Dan ianya merupakan petunjuk bagi seluruh manusia sehingga hari Kiamat. Al-Quran adalah penawar bagi hati orang-orang yang beriman. Bersempena di bulan Ramadhan yang mulia ini, kita digalakkan untuk memperbanyakkan membaca Al-Quran. Imam Syafie RA, beliau telah mengkhatamkan Al-Quran di dalam Ramadhan sebanyak 2 kali sehari di waktu pagi dan petang. Justeru itu, marilah sama-sama kita berusaha menghabiskan bacaan Al-Quran secara individu mahupun secara bertadarus, menghkatamkan Al-Quran sekali dalam bulan ini.insyaALLAH. Sebagai orang mukmin yang sentiasa mengharapkan kebaikkan dan pahala serta memperbaiki segala kekurangan, maka rebutlah peluang yang telah disediakan oleh ALLAH di bulan Ramadhan ini untuk memeprolehi ganjaran yang telah disediakan.